Instagram

Instagram

Sunday, December 8, 2013

hashtag teroback ep1 : NAA lahir ke dunia :)

Assalamualaikum dan selamat pagi..
Salam Ahad, sama2 doakan untuk mangsa2 banjir pantai timur dan sebahagian negeri Johor .kesian mereka..mane2 yg boleh kite bantu, kite bantu lahhh..

Ok, aritu janji nk review kisah2 yg byk tertinggal dlm tahun ni kan...so, saya mulakan dgn episod pertama yg mana Nur Amni Afrina selamat dilahirkan...

Tanggal 16mac, dh mintak cuti 2 minggu awal dr tarikh due sbb dh x larat naik turun tangga g toilet kerana kadar kekerapan ke toilet naik sebanyak 100 peratus...mengah mak nak oii..so, saya cepat2 isi borang cuto bersalin selama 60hari jewwww tau..
Kalau ikutkan 16mac tu, saya kene ikut Ladap kali ke2 kt mane ntah..so, atas nasihat en.suami...saya cuti awal..Akan tetapi, pg tu cm cemas sket sbb mlm smlmnye mcm terase air jernih x berbau telah keluar tanpa sedar...haaaaaa.,jeng2.. * saspen

Pg tu,g la updet status kt fb tanye pasal kejadian air yg terkeluar tu..mane la tau air ketuban ke pecah kan...tp x rase sakit pun kan...pastu ramai yg ckp soh g klinik..

So, ptg tu g klinik panel en.suami, doc klinik buat suray soh g sepital plak...kol 3.30 masuk sepital sg.buloh..ramai ibu2 tunggu turn..mmg tgh x cukup katil..so, buat la pemeriksaan bagai,CTG x cantik..baby senyap...but doc kate kandungan air tu x berkurang pun...* fuhhh..saspen lg...

So, ulang lg checkup, ctg n seluk smpi la kuar dr sepital kol 1 pg esoknye..,doc kate jln x bukak lg... ok fine..balik jom.,,

Menjelang minggu ke 39..berusaha bawak berjalan sanesini, urut2 perut soh baby kuar...tup tup masuk hari ke2 dlm minggu 39 tu...mule rase kontraksi selang 30minit sekali...

26hb mac, x ley tido,sbb kontraksi dh jd 15minit sekali..saya rileks je..sbb xde tande2 serius lg...en.suami ajak g sepital...saya x mo..mlm tu x ley tido...dok msg ngn Sheela sbb die dh selamat lahirkan baby kt Htar...so,saya pun teruja la kan...smbil melayan perut yg menggelodak 15minit sekali...siap tulis mase berlakunye kontraksi plak tu..

Pg tu, en suami ajk g sepital, saya x mo lg..sbb xde tande2 yg serius...yg mak dh risau...mak g call Mil , Mil ckp soh g sepital...haaaaa..kauuuu...terus g , dh menyerah diri utk check up...seperti biase, sepital sg.buloh mase tu mmg tgh ramai, tgk waiting list ade 25org yg x bersalin2 waima xdpt katil pun...tmbh yg walk in cm saye ni...haaaa..kan dh bertambah....so, buat Ctg bagai...kene tahan...pakai la baju pink...

Saya ni bile dh ade kontraksi cmtu, dh x ley nk tido, x ley nk duduk...dok check jalan..x de perubahan pun..so, dr lame2 saya kt sepital tu, bih baik kuarkan baby jugak...tp nk secara normal...maka, dgn semangat nk lihat anak, saya pun bawak berjalan kehulu kehilir smbil usap perut..pujuk baby soh bukak jalan....menjelang pg 27hb mac , dh rase sgt2 sakit...tp bile check jalan x brape nk  bukak...owhhh...mari berjalan lg..,sempat plak tu call mak soh buat air teh tarik panas..xmo sejuk...sbb mengidam punye pasal kan...sempat la teguk 3 4 kali..sblm masuk semula dewan menunggu...

Lepas masuk dewan menunggu semula, saya minta kt stafnurse ubt buang air besar..tujuannye untuk lawaskan membuang sebelum kite deliver...tp ,bile dh ade ubt tu kt tgn saye,x pula terus g toilet utk masukkan ubt tu..tunggu kol 2 ptg jgk la baru masukkan ubt tu..sedangkan minta ubt kol 11pg...lepas masukkan ubt tu..kontraksi makin kuat, kerap nk g kencing...tp saye ni takut nk g kencig kerap sbb takut terberanak kt mangkuk tandas plak...so, smbil tahan kontraksi, smbil tahan kencing...

Bile dh x tahan sgt, saya minta staffnurse utk bg saya katil utk senang diorg tolak saye dlm labour room...mase tu mmg dh nekad nk kuarkan baby ptg tu jugak..dlm pale dok pikir..nk normal nk normal nk normal..hihi...adoiiiyaaaiii..5minit skali kot saya mengerang kesakitan..bile d sakit tu, mule menjerit2 gaye cm org hilang igtn pun ade...staffnurse pun seluk jalan, menunjukkan perkembangan...dr 4cm terus ke 6cm...nurse ckp, kalau 10cm baru diorg tolak masuk labour room..gilerr ke hape..aku dh sakit nk kisahkan senang diorgje nk 10cm baru kuar....adooiio..

Nurse kuar smule...selang 5 minit, saya mengerang lg..org kiri kanan saya rilek je..xde bising2 cm saye pun..dlm sakit2 tu smpt tu bertanye..diorg tu bersalin utk ank ke-2 rupenye..patutla steadyyy je..hikhik...

Nurse panggil doktor, doktor pujuk soh sabar, sbb labour room penuh (mmg time tu penuh, siap ade yg terveranak kt wilcha pun ade) ..saya pun cube tenangkan diri...tgn sempat msg2 ngn en.somi utk remind beliau bawa itu ini mase masuk labour room nnti...

Doktor check jalan, dh 8cm...doktor agaknye mls nk dgr saya mengerang sakit lg kot.,terus, beliau soh staffnurse tolak katil saya ke labour room...debarrrr wehhh....tibe2 kt labour room ade plak 2org pekerja lelaki tgh tukar langsir bilik tu..smpt terkeluar ayat ni dr mulut saya "mase ni la nk tukar langsir..,td xnk buat" . Dalam nada marah, sbb malu la kan..sbb kite dh nk bersalin, ade org laki lain plak kt bilik u..

Dalam mase yg same nurse kuarkan air kencing yg seplastik penuh (kan td tahan kencing) ..ade 2 org pelajar kedoktoran praktikal dan 3 org pelajar kejururawaran praktikal minta izin nk tgk proses bersalin saya... Saya mls pikir..benarkan aje diorg kt situ..

Lepas org yg pasang langsir tu blah, baru en.suami dipanggil masuk...fuh fuh...4.30 start prepare alatan...4.40 azan asar...dlm temph 10 minit pastu dgn hasil usaha saya ,selamat lah baby dikeluarkan scr normal...



Ini lah Nur Amni Afrina yg gebusss mase lahir dr berat 3.62kg

Skarang x brape nl gebuss dh...sbb dh lasak.. 





**panjang plak entry kali ni..
#throwback ep 1

No comments: