Instagram

Instagram

Thursday, May 17, 2012

Bride 2 B | Part 1


Assalam semua, kali ni saya nk cerita pasal perjalanan ke majlis perkahwinan saya...Saya nk bercerita pasal persiapan yg hampir sebahagian besarnya dilakukan sendiri oleh saya seperti Kad kahwin, bunga manggar, hantaran (itu sudah pasti), deco bilik sendiri ,bunga rosset, goody bags & veil nikah.

Ok, saya cerita satu persatu ye...
1) Kad Kahwin : Ceritanya begini...bukan x mo tempah kad skali ngn my-husband-to be...tp after majlis tunang tu..my mom ckp soh tempah kad sekeping aje dan hanya perlu cetak depan blakang..so, saya pun rasa mak saya nk kad yg paling simple dan saya terus mencari template2 yg sesuai dan saya hanya edit semula nama ibu bapa, nama pengantin (harus lah kann) dan tempat serta tarikh...Hmmm...peta???owhh...peta amik dr abg saya punya kad kawen (yg tahun lepas punye) dan saya hanya scan n re-edit peta tu...huhu...so, jd la sesimple gambar di bawah..


then nk mencantikkannya (sebenarnya nipis sgt kad aku tu..) saya beli 'transparency sheet' utk letak atas kertas tu dan saya staple sahaja n nk cover bullet staple tu..saya gamkan reben warne turqoise pink...dah la print sendiri kad kawen tu tau...after that..potong 3 kertas tu, transparency pun potong sendiri..tampal reben pun sendiri..a big credit to Kak Huda sebab bg pinjam cutting mat utk saya melaksanakan 1300 ++ kad kawen sendiri...Jumlah Kos : rm0.25 sahaja :)

2) Bunga Manggar
OK,cerite nye macam ni...ekceli ade satu hari tu saya g kedai jual2 bunge/brg2 majlis kawin kt Andalas (dekat ngn tempat keje saya)...then..mase tu nk carik warne bunge manggar yg same warne ngn warne scallop khemah nnti..so, carik punye carik xde warne yg same..so,saya pun beli la 'crepe paper'...saya balik umh...saya gunting mcm nk buat bunge manggar tu..pastu lilit sendiri..dh dpt 90batang ...campur sket2 ngn yg saya dh beli kt kedai tu..so, dpt la sejambak besar bunga manggar...


Ok...rasenye itu saje utk part 1 ni...jumpe lagi ngn pelbagai versi DIY utk majlis saya nnti...simple simple sudahhhhhhh~~~



3 comments:

Ayu Amir said...

Wah!..Rajin sungguh bakal pengantin nie... ;)

rose sensei said...

huhu...kene merajinkan diri..sbb nk bg rasa puas hati...duit mengalir ke perkara2 penting..

Haidasafera said...

gigih sungguh. dah name pon cikgu kan. congrate ros. part plg best bile DIY sendiri, puas hati + duit mengalir ke perkara penting2.