Instagram

Instagram

Saturday, October 30, 2010

Post Mortem

Alhamdulillah selesai sudah kerja2 menanda kertas exam bg subjek maths ngn sejarah...Bagi subjek sejarah pun saya telah buat analisis bg setiap gred (atas pemintaan Kak mariani)...sume dh siap..maka, dgn ini, minggu depan saya akan memasukkan markah2 mereka didalam sistem pemarkahan dan hanya menyemak semula dgn para pelajar shja...

Sepanjang menanda kertas periksa,pelbagai perasaan ade..nk marah pun ade..suke pun ade...terase mls nk menanda pun ade...terase cm saye x mengaja setahun plak..terase saye makan gaji buta pulak...masuk kelas..bg nota...pung pang pung pang ckp..tp NOTHING....marah itu ini sbb kite risau..tp, students...biase je..diam skejap..insaf skejap..pastu ulang lagi kesalahan yg same..
Apakah dr faktor pemakanan yg menyebabkan pemikiran pelajar2 ku ini kurang menunjukkan performance mereka???kalu dulu, time saya blaja....mak mesti akan belikan kismis beberapa kotak utk saya jadikan makanan harian(senang ckp la..jajan)huhuh..sebab musababnye...mmg sudah tertulis keberkesanan dan khasiat kismis/kurma utk merangsang perkembangan otak dan menguatkan daya ingatan....dulu mmg saya perlukan mknn cm tu..sbb, dulu skolah agame...kene byk menghafaz subjek2 arab/al-Azhar..tu yg x ley lupe tu...

Tapi..nk mkn kismis atau tak..itu menjadi pilihan semua org..ade gak yg kate,si polan bin si polan x makan kismis..tp pandai pun...mkn je jajan2 murah2 yg byk perase, pengawet..xde hal pun jawab soklan peksa...

YA! itu betull.tp, jgn sesekali kita tolak andaian yg mengatakan, genetik manusia sekarang dh berubah dari segi susunan DNA nye.(saya tidak mengemukakan bukti saintifik,sekadar mengulas kembali apa yg di baca dan didengar)..pastu pengaruh rakan2,pengaruh MEDIA MASSA paling utama...pengaruh2 yg disebutkan ini lebih menarik perhatian yg lebih berbanding BUKU untuk menelaah pelajaran..walaupun sekarang ade dipelbagaikan penyampaian mata pelajaran dalam bentuk interaktif seperti dlm bentuk CD, buku bergrafik mahupun membuat latihan SPM dan PMR melalui internet (merujuk kepada Skor-A programme)...

Tapi cm biase, manusia...hanye manusia biase..bukan semua genius...alangkah baiknya kalu semua pelajar saya ade kelebihan 50% (sekurang2nye) dari kegeniusan Adi Putra (aallllaaaaaa..budak kecik yg terer maths tu)...nape saye kate nk 50% je???tak 100% pandai??sbb, kalu pandai sgt...saya tak ley jadi cikgu...bebudak yg aja balik kt saya...lagi HARU....

Maka, sepanjang menanda kertas periksa...ini la hasil contengan saya...ade yg byk markah..ade yg dpt 'X' besar besarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.....




Senang kira..senang tanda..JIMAT dakwat pen merah...tu yg ngam2 habis time skrip terakhir ditanda...

Jumpe lagi..=)

No comments: