Instagram

Instagram

Sunday, November 15, 2009

CUKUP FAHAM KAH ANDA???

salam semua...kali ni nk post entry yg bukan dr coretan aku..tp aku cedok ( tanpa kebenaran) dari majalah yg aku bace..sejak semalam..kerje2 skolah sedikit demi sedikit dapat/ telah diselesaikan dengan jayanya (ayat skema)..sehinggakan saya nekad untuk bersengkang mata demi menanda kertas2 exam dan memasukkan markah2 tersebut...ape??hasil exam diorg????hmmmm..boleh la..rasenye..diorg mmg suke warne merah dr warne hitam @ biru...mayb merah itu menyerlah, membara, membakar semangat....errkkk...ok..biarkan la mereka dan biarkan lah saya menghadapi dgn org2 pentadbir..(doakan aku ye..)

setelah 'MACAM-MACAM' berlaku dalam seminggu ni..(hanya beberapa org sahaja yg tahu ape yg aku maksudkan dgn MACAM-MACAM tu..)aku pun berusehe menenangkan hati dan jiwa supaya tidak dibayangi kisah2 semalam...(huhuhuh..scarynye.....)so, ade suatu mlm..(mlm semalam je pun)...aku duk belek2 rak2 majalah..pastu aku geledah2..pastu aku terasa nk bace smula sume majalah2 tersebut...aku ni name je tiap2 bulan beli majalah..tp nk khatam dr muke surat depan pun susah..saje gatal nk menghabiskan duit..=p..

jadi, aku start ngn majalah Remaja Edisi Jan 2009..selak punye selak, terjumpe satu artikel ni.. meh aku share ye..

PEMAHAMAN TENTANG CINTA:
1)Cinta bukan sekadar perasaan menyayangi semata-mata tetapi apa yang penting (...kerja sama...ishhh..sape yg menyampuk tu??)adalah harus juga ada keikhlasan kerana perasaan menyayangi itu boleh datang & cinta juga tidak akan berakhir kerana memang cinta tidak harus berakhir...
(ULASAN AKU: betul3..sgt setuju..cinta tidak harus berakhir..=))

2) Cinta tidak akan indah jika pasangan tidak mampu menjadi sahabat bagi pasangannya. Kekasih terbaik adalah sahabat terhebat..
(ULASAN AKU: oooo...baru la tahu..ni konsep sharing is caring la ni..)

3)Jangan pernah merasa takut untuk jatuh cinta kerana akan terasa menyakitkan saat kamu diabaikan ataupun kamu sendiri yang menyebabkan rasa sakit itu tercipta. Jangan terlalu mengikut kata hati kerana akan membuat kamu semakin terluka dan terus menerus menangis merenungi rasa sakit itu...
(ULASAN AKU:...................terdiam seketika...............)

4)Saat mencintai seseorang, jangan pernah berharap si dia akan mencintai kamu sama seperti kamu mencintainya. Kerana salah seorang di antara kamu pasti akan memberikan lebih dan seorang lagi kurang.
(ULASAN AKU: kalu terlebih beri dan terkurang memberi cm ne???>>>>>>terpakse refer kisah rumput 1 & 4)

5) Ketika kamu mencintai seseorang, janganlah mengharapkan balasan. Jika kamu memikirkan hal tersebut, kamu bukan mencintai tetapi cuba untuk mengharapkan sesuatu
(ULASAN AKU:hmmmm....)

6)Cintailah seseorang seperti sungai yang akan megalir selamanya. Kerana jika kamu mencintai seseorang seperti bunga, bunga akan mati saat musim berganti.
(ULASAN AKU: suke ngn statement ni..teringat aku sewaktu dulu mase aku bace sebuah novel terbitan ALAF 21 yang berjudul ADAM & HAWA..Nama sebenar Adam = Adam Mukhriz & Hawa = Ain Hawaina..Si hawa pernah menyatakan bahawa die lebih suka sekiranya dihadiahkan sekuntum bunga plastik drpd sejambak bunga segar..ini kerana, Hawa berpendapat, yg bunga segar akan layu dan ia melambangkan cinta si Adam itu sama seperti kelopak bunga yg akan gugur satu persatu...)



ni la novel yg aku ckp kan tu..ADAM & HAWA

7) Saat mencintai seseorang, kamu harus mempersiapkan diri untuk menerima penderitaan. Bukan cinta andai ianya hanya membahagiakan.
(ULASAN AKU: owhhh...)

8) Sebuah cinta sejati mampu mendengarkan apa yang tidak dikatakan dan mengerti apa yang tidak dijelaskan. Kerana cinta tidak datang dari mulut dan lidah ataupun fikiran seseorang, tetapi lahir dari hati yang paling dalam.
(ULASAN AKU: setuju dgn statement ini..)

walau apa pun tafsiran anda mengenai 8 kenyataan di atas..ingt lah..kita masih ada Tuhan yg kita perlu cinta..sekian..sobs.sobs..(tetibe lak mood bertukar...ngade2 sungguh)

ok la...aku nk smbung study majalah2 yg rajin dibeli tapi tak rajin dibace ini..huhuhuhu...



nak setadi majalah2 ni..pastu berangan nk jadi model2 yg cantik n cm diorg bley tak???(rose, jgn berangan ok!!!)

2 comments:

Mahfuzah said...

ayat skema = ON

bagaimana pula kalau diri kita selalu menaruh harapan pada cinta tetapi semuanya hanya datang dan pergi (berkali-kali)lalu membuat kita rasa kecewa dan berputus asa?

* ok x ayat sy cikgu? ngehehe
okeh, ape alasan cikgu??

rose sensei said...

uja..itu namenye si dia tidak menghargai kita..kalu dia menghargai kita..n kita menghargai dia seadanya..insyaAllah ok..

tp itu sume takdir Tuhan..jgn pernah berhenti untuk bercinta...

*mcm la aku ni berjaya dlm cinta gak kan???*