Instagram

Instagram

Monday, November 9, 2009

sorotan setahun bergelar si pendidik..

Kini aku mmg seorang guru..setahun lamanya..mcm2 suka duka bergelar guru..berhadapan dgn 1001 mcm ragam, pe’el, sifat, karenah..ape lagi???hahaha..mmg sgt mencabar..(terpulang org lain nk mentafsirkan kerjaya guru cm ne ye =D)..dari tak tahu buat kertas kerja..smpi tahu dh buat kertas kerja..dari tak penah2 jadi pengacara majlis…smpi la kne bertugas sebagai pengacara majlis..dari tak penah berhadapan mengendali penyertaan seramai 200 org pelajar..tp la ni…sumenye settle dh..mmg pada mula nya..dpt kerje2 yg disebutkan ini,..terase cmtak ley nk buat je..(slalu je berkate dlm hati…”boleh ke..aku buat ni??”…) agak tertekan pada mulanya..sbb…kite kene blajar cm ne nk memenuhi kehendak sesuatu program..tp,Alhamdulillah..sumenye memberi pengalaman terhadap diri aku..

Kalu nk crite pasal ragam budak2 tu..toksah lah ckp..crite panjang mane pun..diorg tetap diorg…huhu..smpi 7 hari 7 mlm pun tak habis crite…so far, terase ok jd cikgu..ada org kate jd cikgu senang, ade yg kate jd cikgu susah..terpulang la pada tafsiran masing2..

Bagi aku, aku ni jenis yg suka bercakap(+ suke berleter skali) hahah..so, takde masalah nk ngajar..tp..masalah yg aku dan guru2 lain hadapi (kalu ade yg bersetuju dgn pendapat aku la kan)ialah..cm ne nk menarik minat para pelajar untuk mengekalkan fokus terhadap ape yg kita sampaikan…hmmm…im keep trying n trying …

Sesi persekolahan 2009 bakal melabuhkan tirainya sebelum cuti persekolahan bermula…hargailah ape yg telah diberi dan di’suap’ oleh guru mu..hargailah ilmu yg telah disampaikan oleh gurumu itu…Selamat maju jaya anak2 murid ku…kurangkan lah nakal dalam diri kamu itu…cikgu pening kepala nk kawal diri 2 kamu semua..huhuh…

Kepada rakan2 seperjuangan ku..rakan2 yg bersama2 menyambut ulang tahun yg pertama sebagai Cikgu, teruskan perjuangan anda untuk menabur bakti dan ilmu yg kita suma ada kepada generasi kita..Semoga anda semua tabah menghadapi pelbagai cabaran yg akan mendatang…

Happy anniversary buat member seFB aku :Norhana Talha, Shamsiah Sulaiman, Siti Nadirah Nasir, Abdul Khalil, Nazihah Othman, Nor LInzan Marlang, Norfarrasya Kamaruddin, Azimah Aziz,Diana Aziz, Mario Fikri,Aidil Fitri,Anis Diyana, Fieza Shafiee, Sally Suhailiza, Serol Nasrul, Wan Elianee,..tu je…mereka adalah guru…Selamat SetahunMenjadi Guru…huhuh

No comments: