Instagram

Instagram

Sunday, June 20, 2010

Mencari Si Tuah

waahhh...giler malas nk update blog..tp,memandangkan skarang ni, saya dh siap kemas2 buku ngn peralatan nk mengajar esok, maka saya meluangkan masa untuk mengupdate blog ni...

ekceli mau crite pasal siri jalan2 pada minggu ke-2 cuti sekolah ni...minggu ke-2 cuti skolah, slow sket dr ke sana ke mari...duk umh je byk...(ley caye ke??)..tapi ade satu hari, Kak Seri ade mengajak untuk menyertai beliau dan keluarganya serta Kak Liza untuk bercuti di Pengkalan Balak, Melaka....huhu...saya dgn sukacitanya meminta kebenaran dr emak dgn alasan...duk umh boring...tapi mak saya kata..kalu g ikot..sure kuar duit...ooowwhhh..itu sudah tentu...sebab boring..maka kita perlu berjln2..huhuh...

saya bertolak ke Melaka pada hari Khamis 17Jun 2010 pukul 2.30 ptg dari Andalas..sebab saya tumpang kak Liza...macam2 yg kak liza bawak untuk bekalan menginap 2 hari 1 malam sahaja...tq kak liza...pengalaman yg best, sebab join keluarga org lain dan baru fes time g Pengkalan Balak tu...kitorg menyewa chalet disitu dgn harga rm80 semalam...ok la...pemandangan menarik...kuar chalet ,bley nampak laut...

Pada waktu malam, kami berBBQ ...dan pada lewat malam,saya dan kak seri berjalan2 di sepanjang chalet2 yg ada di Pengkalan Balak tersebut...ramai org memancing ikan pabila waktu malam dan suasana malam di situ tidak sunyi dek kehadiran kaki pancing tersebut...

Keesokan harinya...saya turun ke laut(dh macam nelayan lak...)seawal pukul 7.30 pagi dan berjalan dipesisir pantai berseorangan...ketika itu semua pengunjung di sekitar chalet, kebanyakkannya tidak bangun dr tidur lagi...yang ada pun, hanyalah penduduk tempatan Pengkalan Balak dan para nelayan yang keluar memerhatikan keadaan laut...30minit kemudian, anak2 kak liza mula bangun dan mengajak saya untuk mandi di laut...haaaaa....masa yg ditunggu2...ade kawan pun nk mandi kt laut nihhh....so,dari kol 8 pagi smpi kol11 dok tepi pantai je...air pasang pada waktu pagi tersebut, maka kami hanya bermandi manda di tepi pantai sahaja dengan kedalaman air cuma paras leher...huhuh...

pengalaman yg best sebab dapat berjumpa Tuah bersaudara kerana memberi peluang saya naik Banana Boat sebanyak 2 kali (berbayar ok!!)...pada mulenya hanya saya sorg yg naik BB tu memandangkan tempat operasi boat tersebut agak (bkn agak lagi..mmg jauh) dari tempat kami bermandi manda tu...so, di atas BB tu, saya ditemani oleh 4 orang konco2 abg boat tu bagi memastikan BB dalam keadaan seimbang....hahah...rupa2nya 4 saudara Tuah tu..adalah budak skolah lagi...huhuh...sorry la dik oiii.....ko nampak je akak ni cm budak2 form1 @ form2..tp, akak nih bukan seperti yg korg sangkakan ok....dh tue dh saya...hohohoh...

buat kali ke-2 pulak , saya mengajak anak2 kak seri n kak liza untuk men'join'kan diri untuk naik BB...whoaaa...best gilerrr sebab, Si Tuah bawak jenjalan jauh lagi kt atas laut tuh...huhuh....

pastu, kol 11 lebih kami checkout dan bergerak menuju ke Melaka Sentral kerana kami mahumemparkir kereta dan ingin menaiki teksi sahaja untuk ke Bandar Hilir...keadaan Melaka agak sibuk dek kerana berlangsungnya SUKMA...

sesampainya di bandar hilir, saya mengajak ahli rombongan untuk naik Menara Taming Sari...tempat2 lain dah penah pegi dh..so, better g tempat yg tak penah naik kan?owh ye...say bersama anak Kak Seri pergi ke Muzium Samudera dan di situ, saya betul2 jumpe Tuah...yeahhhh...Hang Tuah....

layan la gambar2 nih...

budak2 yg comel...termasuk saya...=)


sesampainye di chalet, terus turun pantai...


cm biase la...syok sendiri amik gambar



teksi yg bawa kami ke Bandar Hilir


@ menara taming sari





pemandangan dr atas MTS



di Muzium Samudera


dalam muzium...




yeayyyy..dh jumpe Tuah =)

No comments: