Instagram

Instagram

Monday, January 31, 2011

Ekzema @ Dermatitis Atopik

Hye semua, oleh kerana terlebih rajin mengupdate blog..ini saya ada selitkan entry pasal penyakit Ekzema yg ayah saya hidap baru2 ini...dalam masa yg sama, saya tetap mencari ubat2 yg boleh mengurangkan keradangan pada kaki ayah itu...

Sila lah baca ya..sekadar berkongsi...artikel di ambil dan di cedok dr internet gak..tapi dalam bahasa Indonesia...nnti saye edit sket ek...

***************************************************************************

Eczema atau eksim adalah kelainan kulit kronik yang sangat gatal, umum dijumpai, ditandai oleh kulit yang kering, inflamasi dan eksudasi, yang kambuh-kambuhan. Kelainan biasanya bersifat familial, dengan riwayat atopi pada diri sendiri ataupun keluarganya. Atopi ialah kelainan dengan dasar genetik yang ditandai oleh kecenderungan individu untukmembentuk antibodi berupa imunoglobulin E (IgE) spesifik bila berhadapan dengan alergen yang umum dijumpai, serta kecenderungan untuk mendapatkan penyakit-penyakit asma, rhinitis alergika dan DA, serta beberapa bentuk urtikaria.

Dalam kehidupan sehari-hari, eksim (dermatitis atopik) merupakan peradangan menahun pada lapisan atas kulit yang menyebabkan rasa gatal; seringkali terjadi pada penderita rinitis alergika atau penderita asma dan pada orang-orang yang anggota keluarganya ada yang menderita rinitis alergika atau asma.

Eksim merupakan peradangan pada lapisan kulit, baik di lapisan epidermis maupun dermis. Seperti diketahui, kulit terdiri dari tiga lapisan, lapisan jangat (epidermis), dermis, dan jaringan subkutis. Epidermis sebagai lapisan paling atas terbentuk pada usia kehamilan 5-6 minggu. Setidaknya, sekitar 28 hari sekali kulit akan berganti dengan kulit baru. Selain itu, terdapat sel pigmen yang melindungi tubuh dari efek sinar matahari.

Tanda-tanda eksim, antara lain, kulit kemerah-merahan, kulit kering, basah, atau tebal dan bersisik. Biasanya eksim baru warnanya agaklebih merah, agak basah, disertai bengkak. Sementara pada yang kronis atau sudah lama, lebih tebal, bersisik, kering, dan warnanya agak kehitaman. (ayah saya alami kedua2nya...)

Eksim karena faktor pencetus dari lingkungan bersifat alergen yang dapat menimbulkan reaksi alergi di tubuh, sehingga kulit menjadi gatal dan timbul eksim.

Faktor lain yang memudahkan terjadinya eksim adalah sifat kulit, yakni kulit kering. Pemakaian sabun yang kadar alkalinya tinggi, terlalu sering berada di ruangan ber-AC dengan suhu di bawah 18° Celsius, memakai pakaian dari wol, bisa memicu kambuhnya eksim.

Meski penyebabnya genetik (keturunan), sepanjang tak ada faktor pencetusnya, eksim ini tidak akan timbul. Jadi, kalau gejalanya masih sedikit gatal atau merah, lebih baik langsung diingat-ingat apa yang sudah dimakan dan dikenakan, lalu cepat hindari agar tidak berkepanjangan.

Penyebab Penyakit Eksim (Eczema) atau Dermatitis Atopik
Penderita dermatitis atopik biasanya juga memiliki penyakit alergi lainnya. Hubungan antara dermatitis dan penyakit alergi tersebut tidak jelas; beberapa penderita memiliki kecenderungan yang sifatnya diturunkan untuk menghasilkan antibodi secara berlebihan (misalnya immunoglobulin E) sebagai respon terhadap sejumlah rangsangan yang berbeza


hmmm...buat mase sekarang, ayah mmg tgh consume ubat dr sepital..dalam mase yg same saya sendiri ikhtiar cari ubat2 yg boleh mengurangkan kesakitan...ayah mengadu die kene makan ubat yg mana ubat itu membuatkan ayah selalu tido..mmg betul la function ubat tu..sebab, gatal2 yg ada di sekitar kulit mmg menggoda untuk digaru..kalu garu nnti jadi teruk..so, better makan ubat..dan ubat menjadikan kita lupa untuk menggaru...kasihan ayah...