Instagram

Instagram

Monday, March 15, 2010

kenape mereka ek?

hi setiapbadan(everybody)..nk post entry pasal ABRSM kali ni...ABRSM???mende tu?brand hi-heels baru ke?ke brand handbeg?hahah

ABRSM adalah sejenis peperiksaan..name panjang nye...ASSOCIATED BOARD OF THE ROYAL SCHOOLS OF MUSIC..hahah..exam ni adalah exam teori bg pelajar2 tidak mengira umur dan kepandaian..asalkan mereka minat mahu mendalami ilmu muzik, dan mereka belajar secara persendirian/ private di pusat muzik di tmpt mereka...mereka layak untuk menduduki peperiksaan ini..Kertas peperiksaan ini digubal oleh The Royal Schools of Music dr London, UK..(huhu, i loike UK)..dan semua skrip jawapan pelajar akan dihantar kembali ke UK melalui Lembaga Peperiksaan Malaysia..

Exam ini ada 8 grade semuanya...setiap grade sure lah kan ade tahap kesusahannya..kalu tak, takde la namenye exam =p. Dah 2 tahun berturut2 saya jadi pengawas peperiksaan ABRSM ni..tahun lepas jadi pengawas sahaja,,tetapi tahun ni up sketttt...saya jadi Timbalan Ketua Pengawas. Pas satu satu saya kutip pengalaman...penat jage exam ni sebenarnye..ye la..biase penat bercakap dan mengajar..tp, better bercakap dan mengajar tau..(sbb, saya mmg suke bercakap)huhu..

Dalam 2 tahun berturut2 menjadi pengawas exam muzik ni, saya tertanya2 kepada diri saya sendiri, kenapa ramai bangsa Cina yg minat untuk belajar muzik??ape kaitan muzik dengan perkembangan otak mereka?adakah menghadiri kelas muzik melambangkan status dan pangkat mereka sebagai keluarga berada dan berduit?kenapa?kenapa?anda perlu tahu ok, dalam serami 115org calon tadi, hanya 3 org pelajar melayu dan tak smpi 15 org pelajar India...haaaaaa...

hmmm..saya mmg tak mencarik sebarang maklumat mengenai kaitan antara muzik dan manusia..tetapi ape yg saya dapat simpulkan disini, bangsa Cina mmg menitikberatkan kemahiran2 sampingan seperti itu..bkn hanya tertumpu pada akademik sahaja, malah mereka mempunyai pilihan dan masa untuk mengikuti kelas2 sukan dan kelas2 untuk meningkatkan kemahiran mereka...kengkadang kagum gak kan sbb dak2 kecik yg amik exam td tu..tau nk bace note muzik..

Saya???haihssss..note muzik cm ulat pusing2 dan bulat2 tu pun saye tak tahu name...apetah lagi nilai bagi setiap note tersebut..haihsss..

kalu dh ramai bangsa Cina yg ambil kelas muzik, ramai lah Kassim Selamat (versi Cina)

*entry ni bkn entry yg racism ok..sekadar nk tahu kenapa...itu sahaja...

1 comment:

Melor said...

i guess other religion x d benda lain yg parut diorg lakukan besides belajar...and to add another activity , they learn music..as a muslim so many about Islam we have to digout first rather than music..but u most welcome to learn another knowledge as long as u can balance both of them~